zaterdag 26 juli 2014

Naakt is pas naakt als het echt naakt is

Foto: tumblr.com

Producent Reinout Oerlemans dacht een gat in de markt te hebben gevonden toen hij begin dit jaar aankondigde dat er een naakte datingshow op komst was. Speculaties waren niet van de lucht. Nog enthousiaster werd Nederland toen Lucille Werner aankondigde een naakte versie van het spelprogramma Lingo te willen maken. Op 1 juni (de 'internationale dag van de naakten', wist niet dat die bestond) zou Werner uit de kleren gaan in een studio met naakte deelnemers en gadegeslagen door naakt publiek. Dit was te mooi om waar te zijn en TV-kijkend Nederland bereidde zich al voor op een heerlijke zomer.

Tv-recensenten waren wat sceptischer. Een naakte versie van Lingo was ondenkbaar, vonden de recensenten, want Lingo wordt over het algemeen bekeken door ouderen: zestigers, zeventigers en ouder. Daarnaast was het Lingo publiek streng religieus. Een naakte versie van het televisieprogramma waarmee zij hun dag afsloten zouden zij niet pikken. Lucille Werner wist dat haar programma alleen maar oudere kijkers trok en wilde met de naakt actie een jonger en avontuurlijker publiek aanspreken. Dit vast onder druk van de producent, die weer de druk voelde van het bestuur van de TROS en die voelde weer de druk van de adverteerders. Maar de de oudere  kijkers lieten het er ook niet bij zitten en protesteerden. Het CDA stelde Kamervragen en de tv-recensenten kregen uiteindelijk gelijk: een naakt versie van Lingo kwam er inderdaad niet.

Succesvoller was de naakte datingshow 'Adam Zkt Eva' van Reinout Oerlemans, uitgezonden op RTL5. De eerste aflevering trok meer dan één miljoen kijkers. Mede door de bombarie en discussie rondom het thema naakt. Ook hier speelden tv-recensenten weer een hoofdrol: Zij vreesden voor een naakte datingshow waarin geslachtsdelen waren vervaagd of de deelnemers en deelneemsters tenminste onder zoveel tatoeages zaten, dat het naakte lichaam vrijwel helemaal weg viel. Die kritiek bleek niet helemaal ongegrond, want zender RTL5 speelde inderdaad met de gedachten delen van het naakte lichaam te vervagen. Maar Oerlemans wilde dat niet en de deelnemers en -sters werden in vol ornaat getoond. Toch speelden het avontuur en het zetten van nieuwe stappen in het onbekende een grotere rol, waardoor de lichamen met de tatoeages acceptabel werden. Achteraf bleken de tv-recensenten daarmee tevreden, want het naakt was niet expliciet in beeld gebracht. Voor wie een naakt lichaam teveel werd kon de aandacht vestigen op  de tortelduifjes. Met uiteindelijk 750.000 kijkers in de doelgroep 20 - 30 was het programma een redelijk succes. Het krijgt vrijwel zeker een tweede seizoen.

Dat Oerlemans het gelijk aan zijn zijde had in het tonen van een naakt lichaam in vol ornaat bleek deze week, nadat de eerste aflevering van Dating Naked op de televisie was verschenen. De Amerikaanse versie van Adam Zkt Eva is geen succes, zo meld deze week betaalzender Naked News. De eerste aflevering op de Amerikaanse zender VH-1 trok ondanks veel bombarie slechts 800.000 kijkers. Dat is een resultaat waarvoor RTL5 zich hier in Nederland in de handen zou wrijven, maar in een land met meer dan 15x zoveel inwoners staat dat gelijk aan een VPRO-documentaire op de late zondagavond. Het is gewoon ronduit slecht. Het programma dat grenzen had moeten verleggen dreigt uit te lopen op een flop. Oorzaak volgens Naked News: het naakt is vervaagd en daardoor niet te zien. Het is onzichtbaar of de vrouwen mooie volle borsten hebben en de mannen een lange penis. De lichamen worden niet in vol ornaat getoond. Je moet je als kijker maar voorstellen hoe de deelnemers en -sters er naakt uit zien. De delen van de naakte lichamen die je wel te zien krijgt zitten onder de hinderlijke tatoeages. Want als kijker ga je echt niet interessant zitten kijken naar het zoveelste datingprogramma, waarin wanhopig geworden tortelduifjes de zoveelste poging doen een partner te vinden.Je kijkt voor het naakt. RTL5 had dat in eerste instantie ook niet door. Oerlemans wel.

Waarom duwde Oerlemans zijn zin echter wel door bij RTL5 en niet bij VH-1? Het is zonde, want het programma dreigt te sneuvelen omdat de Verenigde Staten een land is waar geloof nog altijd in de aderen van de mensen zit. In tegenstelling tot in Nederland, waar veel twintigers en dertigers nog nooit een kerk van binnen heeft gezien is de groep zwaar gelovigen in de VS nog altijd erg groot. Terwijl in Nederland reclamespotjes op de radio worden uitgezonden waarin ouders wordt oproepen met hun kinderen over seks te praten voordat internet dit doet, is dit in een groot deel van de VS ondenkbaar. Kinderen moet je niet met naakt en seks confronteren, vinden ze daar. De Nederlandse reclame spotjes zijn echter een prima initiatief, want iets wegstoppen en doen alsof het niet bestaat werkt niet. De kijkcijfers van Dating Naked zijn daarvan het meest tastbare bewijs. Naakt is pas naakt als het echt naakt is.

Hotel vol Verlangens is een erotische vertelling in dagboekvorm over het maken van keuzes. Het is vloeiend geschreven, stijlvol en met een eigentijdse blik op de maatschappij waarin we leven. Het is een treffend, helder en beeldend verhaal over een groep vrouwen, die graag dat ene stapje extra wil zetten, maar waarbij de durf ontbreekt. Onbewust hangen deze vrouwen zich op aan de enige man in het gezelschap. Niet omdat hij er goed uit ziet of veel geld heeft, maar vanwege zijn levensstijl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten